9 تکنیک جهت کاهش هزینه تبلیغات در گوگل

کاهش هزینه تبلیغات گوگل

امروزه تبلیغات گوگل ادز به یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات برای هر کسب و کاری تبدیل شده است. همانطور که ممکن است بدانید هزینه این تبلیغات بر اساس تعداد کلیک های دریافتی محاسبه می شود و به ازای هر کلیک هزینه ای از شما کسر می شود. کاهش هزینه این کلیک ها و در مجموع کاهش هزینه تبلیغات گوگل، همواره از اهمیت زیادی برای صاحبین کسب و کارها برخوردار است. چرا که این روش تبلیغاتی اگر به شکل غیر استاندارد اجرا شود می تواند هزینه های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اگر شما هم از تبلیغات کلیکی گوگل ادز استفاده می کنید، باید از این روش ها برای هرچه بهینه تر کردن هزینه های تبلیغاتی خود بهره ببرید.

کاهش هزینه تبلیغات گوگل

از جمله راهکارهایی که توجه به آن ها در کاهش هزینه تبلیغات گوگل مؤثر است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی کلمات کلیدی

بارها در مقالات مختلف به اهمیت کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل اشاره کرده ایم. کلمات کلیدی اولین و مهم ترین گام برای شروع یک تبلیغات گوگل اصولی و استاندارد به شمار می آید. به دلیل وجود انطباق های مختلف برای کلمات کلیدی در گوگل ادز، انتخاب نوع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب درست کلمات پر جستجو و در عین حال هدفمند و دقیق، نیاز به تجربه و هوشمندی بالا و همچنین شناخت دقیق نوع مخاطبین شما دارد.

در نظر داشته باشید که هر کدام از کلمات کلیدی انتخابی شما که منجر به کلیک کاربر شود باعث کسر هزینه از بودجه تبلیغاتی شما می شود. بنابراین این کلمات باید به گونه ای انتخاب شوند که بتوانند برای شما جذب مشتری و فروش بیشتر را به همراه داشته باشند. در واقع بهتر است شما بودجه تبلیغاتی خود را صرف کلماتی کنید که شانس بیشتری برای جذب مشتری داشته باشد. مقاله “انواع انطباق کلمات کلیدی در گوگل ادز” به شما کمک می کند تا بهترین نوع کلمات را برای کمپین خود انتخاب کنید. همچنین می توانید از ابزار Keyword Planner گوگل برای کشف کلمات کلیدی پرجستجو استفاده کنید. انتخاب درست و دقیق کلمات کلیدی می تواند در کاهش هزینه تبلیغات برای شما نقش پررنگی را ایفا کند.

  • بررسی سرچ ترم ها و استفاده از کلمات کلیدی منفی

همانطور که انتخاب کلمات درست در تبلیغات گوگل می تواند باعث کاهش هزینه ها شود. استفاده از نوع تطبیق اشتباه برای یک کلمه و یا انتخاب کلماتی که برای شما کلیک های بیهوده به دنبال دارد می تواند باعث افزایش چشمگیر هزینه تبلیغات برای شما شود. ممکن است بسیاری از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند اصلا قصد خرید و یا استفاده از خدمات شما را نداشته باشند و صرفا برای خواندن یک مقاله و یا یافتن پاسخی برای سوال خود وارد سایت شما شده باشند. بنابراین بهتر است کلماتی را به عنوان کلمات کلیدی تبلیغات خود در نظر بگیرید که شانس جذب مشتری در آن کلمات نسبت به سایر کلمات بیشتر باشد. توجه داشته باشید که هرچقدر کلمه کلیدی مورد نظر کلی تر باشد، میزان سرچ بالاتری هم خواهد داشت.

 برای مثال اگر شما خدمات فروش و نصب  چمن مصنوعی را دارید. کلمه “چمن مصنوعی” میزان سرچ بالاتری نسبت به کلمه “خرید چمن مصنوعی” و یا “نصب چمن مصنوعی” دارد و می تواند کلیک های بیشتری برای شما دریافت کند. (بنابراین هزینه مصرفی بیشتری هم نسبت به بقیه کلمات دارد.) در صورتیکه ممکن است نرخ تبدیل پایین تری داشته باشد. در صورتیکه دو کلمه “خرید چمن مصنوعی” و یا “نصب چمن مصنوعی” با اینکه میزان سرچ کمتری دارد و هزینه مصرفی کمتری هم برای شما خواهد داشت اما ممکن است نرخ تبدیل بالاتری هم داشته باشد.

یک اشتباه بزرگ در چنین کمپینی می تواند استفاده از کلمه “چمن” به عنوان کلمه کلیدی باشد. انتخاب چنین کلمات کلی می تواند بودجه تبلیغاتی شما را به راحتی و در عرض چند ساعت هدر دهد. به دلیل اینکه هرچقدر کلمات کلی تر باشند میزان سرچ بالاتری هم دارند، از طرفی این نوع کلمات نرخ تبدیل بسیار پایینی هم دارند و ممکن است تعداد زیادی کلیک و در نتیجه هزینه مصرفی بالا، هیچ بازخوردی برای شما به همراه نداشته باشد.

در چنین شرایطی انتخاب نوع انطباق اشتباه برای کلمه کلیدی می تواند کار را از این هم بدتر کند و کلمه کلیدی مورد نظر کلیک های غیر مرتبط دریافت کند.

اما از کجا بدانیم کدام چه نوع انطباقی برای کلمات بهتر است و کدام کلمات کلیک های غیر مرتبط دریافت می کنند؟ برای اطلاع از این موضوع کافیست گزارش های مربوط به سرچ ترم ها که به صورت مجزا برای هر کلمه کلیدی قابل مشاهده هست را بررسی کنید. پس از آن اگر کلمه کلیدی مورد نظر، کلیک های مفیدی را دریافت کرده بود می توانید بیشتر هزینه خود را برای آن کلمه سرمایه گذاری کنید. در صورتی هم که کلمه کلیدی مورد نظر کلیک های غیر مرتبط دریافت کرده بود می توانید هزینه کلمه مورد نظر را کاهش دهید.

هنگام بررسی سرچ ترم ها ممکن است به کلماتی بر بخورید که از آن ها غافل شده بودید. اگر این کلمات برای کمپین شما مفید بوده باشند می توانید آن ها را به لیست کلمات کلیدی خود اضافه کنید. اگر هم کلمات مشاهده شده در سرچ ترم ها برای کمپین شما مفید نباشد می توانید آن ها را به لیست کلمات کلیدی منفی خود اضافه کنید. البته بهتر است قبل از شروع تبلیغات لیستی از کلمات کلیدی منفی که حدس می زنید ممکن است توسط کاربران جستجو شود را تهیه کنید.

برای مثال اگر به ارسال به سراسر کشور دارید اما امکان ارسال به شهرهای جنوبی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان را ندارید می توانید این دو کلمه را در لیست کلمات منفی خود قرار دهید. یا اگر بابت خدماتی که ارائه می دهید “آموزش” ندارید، در صورتیکه کاربران زیادی به دنبال یادگیری خدمات شما هستند می توانید کلمه “آموزش” را در لیست کلمات کلیدی منفی قرار دهید. به طور کلی تهیه یک لیست کامل از کلمات منفی در ابتدای کار ممکن نیست. اما نگران نباشید به مرور زمان و با بررسی همه روزه گزارش سرچ ترم ها می توانید یک لیست کامل از کلمات کلیدی منفی تهیه کنید و رفته رفته کیفیت کلیک های دریافتی خود را بالا ببرید.

  • زمانبندی درست در تبلیغات گوگل

یکی دیگر از موارد ضروری که در کمپین های گوگل ادز باید رعایت شود، ایجاد یک زمانبندی مناسب برای تبلیغات می باشد. نمایش تبلیغات شما در زمان هایی که قادر به پاسخگویی نیستید چیزی جز هدر رفت بودجه برای شما به همراه ندارد. بنابراین ایجاد زمانبندی در تبلیغات گوگل می تواند در کاهش هزینه تبلیغات شما تأثیر مهمی داشته باشد.

  • استفاده از فیلترهای مختلف جهت هدف گیری هرچه دقیق تر مخاطبان

مخاطبان خود را از نظر سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و بسیاری موراد دیگر فیلتر کنید تا تبلیغات شما فقط به مشتریان واقعی شما نمایش داده شود. هدفگیری دقیق مخاطبان در گوگل ادز از نمایش تبلیغات شما به طیف گسترده و البته غیرهدفمند مخاطبان جلوگیری می کند و همین موضوع باعث می شود هزینه شما فقط و فقط صرف مشتریان واقعی شود.

  • بهینه سازی امتیاز کیفی تبلیغات

بدون شک امتیاز کیفی گوگل یا همان Quality Score تأثیرگذار ترین عامل در هزینه تبلیغات گوگل می باشد و بهینه سازی آن می تواند تا حد قابل توجهی در کاهش هزینه های تبلیغات موثر باشد. در مقاله “امتیاز کیفی گوگل” به طور مفصل به عوامل تأثیر گذار در این فاکتور مهم و نحوه بهینه سازی آن پرداخته ایم.

یکی از موارد تأثیرگذار در امتیاز کیفی که می تواند در هزینه تبلیغات هم تأثیرگذار باشد کیفیت صفحات فرود تبلیغات است. صفحه فرود تبلیغات شما باید بتواند به طور کامل پاسخگو نیاز کاربر باشد. سرعت لود خوبی داشته باشد، محتوای آن کاملا مرتبط با سرچ کاربر باشد، کاربر بتواند به راحتی خرید خود را انجام دهد و یا با شماره های سایت تماس بگیرد و بسیاری موارد دیگر. اما اگر هرکدام از این موارد در صفحات لندینگ های شما رعایت نشود، باعث می شود کلیک کاربر و کسر هزینه از بودجه شما برای شما نتیجه ای به همراه نداشته باشد و در نتیجه هزینه تبلیغات شما هدر می رود.

  • تغییر هزینه هر کلیک به صورت دستی

استراتژی های قیمت گذاری در تبلیغات گوگل به طور کلی به دو دسته اتومات و دستی تبدیل می شود. این که کدام استراتژی برای تبلیغات شما مناسب است کاملاً بسته به نوع کسب و کار شما، اهداف کمپین، بودجه تبلیغاتی رو بسیاری موارد دیگری دارد. برای اینکه بدانید کدام روش قیمت گذاری می تواند برای شما بهترین نتیجه را داشته باشد می توانید روش های مختلف را تست کنید. اما باید بدانید که آزادی عملی که در استراتژی قیمت گذاری دستی (Manual CPC) دارید، در هیچکدام از استراتژی های دیگر ندارید.

در این روش قیمت گذاری شما قادر خواهید بود که هزینه هر کلمه کلیدی را به صورت دستی و توسط خودتان تغییر دهید. در این شرایط اگر ببینید یک کلمه کلیدی برای شما کلیک های مفیدی دارد می توانید هزینه کلمه مورد نظر را به اندازه دلخواه افزایش دهید و یا برعکس. اگر ببینید کلماتی با هزینه کلیک بالا، کلیک های بی کیفیتی دریافت می کنند می توانید هزینه کلمه مورد نظر را کاهش دهید. بنابراین برای مدیریت هزینه کلی تبلیغات لازم است هزینه کلیک ها به صورت روزانه بررسی شود و بسته به شرایط تبلیغات هزینه کلمات متفاوت کم و یا زیاد شود.

در این مقاله به طور کامل در خصوص هزینه کلیک ها و بودجه تبلیغات صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم از مطالعه آن غافل نشوید.

  • کاهش هزینه تبلیغات با محدود کردن دیوایس ها

تحقیق کنید که مخاطبان شما بیشتر با موبایل سرچ می کنند و یا با لپتاپ. محدود کردن نمایش تبلیغات به کاربرانی که با دیوایس انتخابی شما جستجو می کنند، از دریافت کلیک های غیر هدفمند جلوگیری می کند و به این ترتیب می تواند باعث کاهش هزینه گوگل ادوردز شود.

  • نمایش در خود گوگل و نه دیسپلی

اگر فقط قصد دارید تبلیغات شما در نتیج جستجوی گوگل نمایش داشته باشد و نمی خواهید تبلیغات شما در سایت های طرف قرارداد گوگل هم نشان داده شود، هنگام فعالسازی تبلیغات حتما باید مراقب باشید تیک نمایش در Display گوگل را بردارید تا از هدر رفت هزین تبلیغاتشما جلوگیری شود.

  • استفاده از افزونه های تبلیغاتی

استفاده از افزونه های مختلف گوگل ادز همانند افزونه call، علاوه بر اینکه می تواند باعث افزایش نرخ تبدیل در تبلیغات شود، می تواند با افزایش نرخ کلیک (CTR) در کاهش هزینه تبلیغات هم نقش مهمی داشته باشد. این موضوع می تواند در بهینه سازی امتیاز کیفی هم تأثیرگذار باشد به طوری که افزایش نرخ کلیک (با استفاده از افزونه های گوگل ادز) می تواند باعث افزایش امتیاز کیفی گوگل شود.

سخن آخر

بهینه سازی تبلیغات گوگل نه تنها باعث کاهش هزینه تبلیغات گوگل می شود بلکه در نتیجه دریافتی از تبلیغات هم تأثیرگذار است. هر چه مجموع تبلیغات شما شامل کلمات کلیدی، متن آگهی تبلیغاتی، افزونه های تبلیغاتی، لندینگ پیج سایت، user friendly بودن سایت، سرعت بالا در لود سایت و… استاندارد و به شکل اصولی باشد می توانید مشتریان بیشتری را از طریق تبلیغات جذب کنید. ضمن اینکه رعایت موارد فوق باعث می شود تبلیغات شما با یک هزینه معقول انجام شود و به این ترتیب می توانید با هزینه ای نسبتاً کمی، نتیجه بسیار خوبی از تبلیغات خود را شاهد باشید.

کارشناسان تبلیغات در گوکل فامین ادز راهنمای شما عزیزان در راه اندازی و مدیریت هزینه در انواع کمپین های گوگل ادز می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *